Cukier uzależnia, jak narkotyki

Cukier tuczy, sprzyja niedoborom witamin, źle wpływa na układ pokarmowy, postarza, a także…uzależnia. Dlatego tak trudno się od cukru uwolnić.

Jeśli sądzisz, że słodząc trzy razy dziennie kawę czy herbatę łyżeczką cukru, spożywasz go w umiarkowanej ilości, możesz się mylić. Cukier jest bowiem głęboko ukryty w przetworzonych potrawach, które nawet nie są słodkie. Znajdziesz go w produktach, które z pozoru wydają się zdrowe i niskokaloryczne np. w jogurtach, sokach, mrożonkach. Wchodzi on także w skład produktów słonych – zup w kartonach, parówek, warzyw marynowanych, keczupu i musztardy. Jeśli rzeczywiście chcesz uniknąć cukru, dokładnie sprawdzaj etykiety produktów, po które sięgasz.

Pamiętaj, że cukier zawarty w wyciśniętym soku z pomarańczy jest zdrowszy od tego, który zawiera sok, czy nektar pomarańczowy z kartonu. Owszem ten naturalny również tuczy, ale w jego towarzystwie są także potrzebne witaminy i mikroelementy.

O wpływie cukru na skórę czytaj >>>TUTAJ<<<

Jedząc posiłki zawierające cukier prosty, szybko przybieramy na wadze. Dzieje się tak dlatego, że węglowodany proste zawarte w ciastkach, słodzonych sokach czy w przetworzonej żywności, są szybko przyswajane przez organizm i przekształcane w tłuszcze, odkładające się w postaci tkanki tłuszczowej.

Jest jeszcze jedna pułapka jedzenia cukru, z której wielu z nas nie zdaje sobie sprawy. Daje on chwilowy zastrzyk energii i dlatego warto sięgnąć po węglowodany proste, które dodają nam siły na chwilę, np. przed treningiem. Ale kiedy jesteśmy przepracowani, lub niewyspani i wydaje nam się, że batonik doda nam siły, poprawi koncentrację, jedząc go możemy tylko pogorszyć swój stan. Kiedy zjemy węglowodany proste, poziom cukru we krwi nagle wzrasta. Żeby jego poziom obniżyć, potrzebna jest insulina, wydzielana przez trzustkę. Im więcej wydzieli się insuliny, tym szybciej poziom glukozy obniża się. I wtedy odczuwamy silne uczucie głodu. W efekcie niedługo po zjedzeniu czegoś słodkiego jesteś jeszcze bardziej głodny.

I stąd blisko już do uzależnienia od cukru. Odruchowe sięganie po coś słodkiego, aby dodać sobie energii, a potem zmniejszyć głód, wywołany skokami poziomu cukru we krwi, może prowadzić do uzależnienia. Tym bardziej, że zjedzenie batonika daje pozorne poczucie poprawy samopoczucia. Naukowcy dowiedli, że w mózgu osoby, która obsesyjnie sięga po słodycze, aktywowane są te same obszary, co u osób na głodzie narkotykowym. Tak uważa m.in profesor Robert Lustig z University of California w San Francisco, autor książki „Słodka pułapka”. W swej książce dowodzi on, że cukier negatywnie wpływa na biochemię naszego organizmu, uzależnia i wpędza w choroby.

Warto ograniczyć jedzenie batoników, szczególnie jeśli jemy dużo przetworzonej żywności, zawierającej cukier. A jeśli lubimy słodkie potrawy, potrzebujemy słodkości w diecie, lepiej korzystać ze stevii czy ksylitolu. Są one mniej kaloryczne, zdrowsze i nie prowadzą do uzależnienia.